"א"ר אילעאי: בשלושה דברים אדם ניכר - בכוסו ובכיסו ובכעסו. ואמרי ליה: אף בשחקו"
מקור
הגמרא, במסכת עירובין דף ס"ה.
מי אמר למי ולמה?
שלושה מצבים שמהם אפשר ללמוד על אופיו אישיותו האמיתתים של האדם:
"כיסו" - האופן שבו הוא מוציא כספים, מתנהג עם כספים, ובעיקר כשהוא נדרש לתת כסף.
"כוסו" - בהרגלי שתיית האלכוהול שלו ובהתנהגותו בשעה שהוא משתכר.
"כעסו" - התנהגותו בשעה שהוא כועס ואולי מאבד שליטה.
ומעבר למשחק המילים של "בכוסו, בכיסו ובכעסו", ישנו מכנה משותף לשלושת הדברים: אדם שבדרך כלל מחביא את הצדדים הפחות יפים של אישיותו, נאלץ לחשוף צדדים אלו בשלושת הדברים הנ"ל.
ולגבי התוספת המוצעת בגמרא "בשחקו" - הכוונה בשעת הפנאי, שהאדם מתבדח ואינו רציני כבשעת העבודה, הלימוד וכדו'.
מקור
הגמרא, במסכת עירובין דף ס"ה.
מי אמר למי ולמה?
שלושה מצבים שמהם אפשר ללמוד על אופיו אישיותו האמיתתים של האדם:
"כיסו" - האופן שבו הוא מוציא כספים, מתנהג עם כספים, ובעיקר כשהוא נדרש לתת כסף.
"כוסו" - בהרגלי שתיית האלכוהול שלו ובהתנהגותו בשעה שהוא משתכר.
"כעסו" - התנהגותו בשעה שהוא כועס ואולי מאבד שליטה.
ומעבר למשחק המילים של "בכוסו, בכיסו ובכעסו", ישנו מכנה משותף לשלושת הדברים: אדם שבדרך כלל מחביא את הצדדים הפחות יפים של אישיותו, נאלץ לחשוף צדדים אלו בשלושת הדברים הנ"ל.
ולגבי התוספת המוצעת בגמרא "בשחקו" - הכוונה בשעת הפנאי, שהאדם מתבדח ואינו רציני כבשעת העבודה, הלימוד וכדו'.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה